Poly Digit és Beebo multieffekt szintetizátor pedál - Szabó Sándor által tolmácsolva

Poly Digit/Beebo szabadon konfigurálható multieffekt és szintetizátor pedál

Közismert, hogy a nagy teljesítményű rack szabványú effektekre a piac a 2000-es évek elejétől már nem mutatott különösebb érdeklődést, így most már több, mint egy évtizede a pedálok reneszánszát éljük. A digitális technológia jelenlegi szintjén, ma már bármit bele lehet építeni egy pedálba. Ezért a nagy cégek teljesen abbahagyták a rack méretű effektek fejlesztését, a régiek közül egyedül az Eventide és pár kisebb és újabb cég, mint a Fractal Audio kínál  nagy teljesítményű rack szabványú effekteket, bár ez utóbbi a gitárosokat célozta meg.

A 2019-es NAMM Show-n egy ausztrál kis cég a Poly bemutatott egy teljesen ismeretlen, de annál forradalmibb effekt pedált, amire azóta egyre többen figyelnek fel. Megjelenésével egy olyan áttörés történt a színpadi effektek történetében, amire valószínűleg a nagy prominens cégek (Eventide, TC Electronics, Lexicon) sem számítottak. De miért is ez a kitüntetett figyelem?
Ennek a pedál méretű effektnek érintő képernyője van és azon keresztül lehet programozni. Elsőre arra gondoltam, hogy végre akadt valaki, aki az okos telefon ma már tömegméretben hozzáférhető technológiáját átemelte a pedálba.
Akkor lepődtem meg igazán, amikor kiderült, hogy a kis pedált szabadon lehet konfigurálni, azaz a felhasználó saját maga állíthatja össze tetszőlegesen az effektjeit sorosan, párhuzamosan, vagy éppen vegyesen. A meglepetésem akkor lett teljes, amikor kiderült, hogy konvolúciós zengetője van, ami pedál méretben példátlan. A Poly az első, aki ezt alkalmazta. Amikor azt is megtudtam, hogy a teljesítménye meghaladja az Eventide Eclipse DSP teljesítményét, a memóriája példátlanul nagy, (32 másodperces késleltetési idő), aztán amikor az is kiderült, hogy 24 delay algoritmust és még 2 EQ-t is bele lehet tölteni, 4 bemenete és 4 kimenete van, akkor már tudtam, hogy nekem kell egy ilyen.

Poly Digit és Beebo, mi a különbség?

A Poly 2019-es megjelenésekor kétféle változatot hozott ki, egyiket Digi-nek a másikat Beebo-nak nevezte el bár a hardver megegyező volt, csupán a színük különbözött. A Digi effektjei inkább gitáros használatra, a Beebo inkább elektronikus zenészeknek, DJ-knek készült. Ebben szintetizátor modul, speciális szűrők, granulár modul és persze a szokásos effektek gazdag kollekciója található. A következő szoftver verzióban már a pedálban mindkettő szoftver benne volt, a Setupban át lehetett kapcsolni. A legutóbbi szoftverben pedig egyesítették a Digit és a Beebo-t. 2021 év elején ismét szoftver frissítést kapott az effekt és ma már gyakorlatilag csak egy termékről beszélünk amiben a Digit és a Beebo Firmware szoftvere is fut. Csupán a ház színében van különbség.

Milyen effektek találhatók a Poly Digit és Beebo pedálban?

A benne lévő algoritmusok stúdió minőségűek, a konvertere nagyon tiszta hangzású. Most nem térnék ki arra milyen effektmodulok vannak, azt a weblapjukon meg lehet nézni itt. A pedál szoftvere folyamatos fejlesztés alatt áll, így ez az eszköz jó ideig nem fog elavulni, hiszen tetszésünk és ízlésünk szerint építhetünk saját effekt programokat. Bár az Eventide H9 pedálja az egyik legnagyobb tudású minőségi effekt pedál, azt kell mondjam, 2012-es megjelenése óta eljárt felette az idő. A Digi/Beebo minőségben és tudásban, de főleg hozzáférhetőbb árában messze lekörözi a H9-et.

Ez az első pedál amelyben érintő képernyővel lehet kezelni, mint egy okos telefont. A szerkesztés logikája nagyon hasonló az Eventide Ultraharmonizerek vSig editorához, csak ez sokkal egyszerűbb, gyorsabb és áttekinthetőbb. 

A Digit elvileg feleslegessé teszi, hogy minden effekthez külön pedált használjunk, hiszen ebben egy nagyon összetett pedálsort összeállíthatunk, amit egy közönséges MIDI-pedállal vezérelhetünk. Az összeállításban az előfok, a torzító, EQ, a kabinet szimulátor mind kialakítható. A pedálban van számos preset, amik legfeljebb kis áthangolással készen használhatók akár vonalból is. Ráadásul gyakorlatilag két külön sztereó pedálsort is szerkeszthetünk benne, mert négy bemenete és négy kimenete van. A pedál méret miatt, azonban stereo (TRS) jack dugókkal lehet kihasználni ezt a lehetőséget.  

Kinek ajánlható a Poly Digit és Poly Beebo? 

Mindenek előtt azon kreatív gitárosoknak, akik szeretnének saját hangzást maguknak és szeretnek programozni. Ez azonban sokkal könnyebb, mint a 20 évvel ezelőtti kis kijelzős összetett menürendszerű effekteken. Aki tud kezelni egy okos telefont, az ugyanolyan kényelmesen fogja tudni programozni a Digit-et vagy a Beebo-t. A színpadi használat nagyon egyszerű, ha valaki egy erősítőn vagy vonalból akarja használni. 4 kimenete sokféle konfigurációs lehetőséget kínál. Meghajthatunk 2 vagy akár 4 erősítőt is. Csak a fantáziánkon múlik hogyan és hány módon  illeszthetjük be a rendszerünkbe. Egy MIDI pedállal, egyszerűen megoldhatók a preset váltások.

A tervező azonban nemcsak a gitárosokra gondolt, hanem az elektronikus zenészekre is. Sőt ez a kis pedál teljesen alkalmas stúdió használatra is. Bár nincs digitális ki- és bemenete, de a  konvertereinek tiszta hangzása miatt analóg csatlakozókkal jól használható.

A Digit példátlan módon 4 bemenettel és 4 kimenettel rendelkezik. Ennek a lehetőségnek a kiaknázásához Y- kábeleket kell beszerezni, vagy készíteni, amiknek egyik vége TRS sztereó jack, a másik vége 2 mono jack. 

A stabil működéshez egy legalább 500 mA-es egyenáramú tápadapter szükséges, ez azonban nem tartozéka a pedálnak. A pedál 3 lábkapcsolója közül a jobb szélső mindig Bypass funkciót teljesít. A középső és a bal szélső pedig szabadon konfigurálható, azaz többféle funkcióra programozható. Például adhatunk neki bármely effekt modulhoz ki-bekapcsolási funkciót.

Konvolúciós zengető modul

Szeretném kiemelni a konvolúciós zengető modult. Ehhez a leghíresebb lemezes és digitális zengetők impulzus mintáit adják, mint például EMT 140, Lexicon 300 és 480 és sok egyebet. Bár már lassan hozzászokhatunk, hogy a mai pedál kivitelű algoritmikus zengetők jobban szólnak mint a ‘80-as évek stúdió zengetői, de a konvolúciónak köszönhetően pedálban még nem volt hallható ilyen minőségű zengetés, mint amit a Poly Digit-ben hallhatunk. A konvolúciós modul lehetővé teszi, hogy gitár hangfalak impulzus mintáit processzálja és ezzel egy nagyon részletes hangfal szimulációt lehet megvalósítani. 

Elképesztően hosszú delay effekt

Akik hosszú visszhangokat (delay) keresnek, azokat a Digit el fogja kényeztetni, mert 32 másodperces memória csak a legnagyobb Eventide Ultraharmonizereiben ( DSP 7500, H 7600, H 8000) található meg. Érdemes figyelni a cég weboldalát mivel hétről hétre újabb frissítések látnak napvilágot. A szoftvert egy pendrive-ra kell másolni és onnan a pedálba tölteni. Ugyanígy lehet preseteket és impulzus mintákat (IR) is feltölteni vagy átmásolni. 

Néhány hátrány és hiányosság

A fentebb említett vitathatatlan előnyök mellett beszélnünk kell azonban néhány hátrányáról is, ami alapvetően abból adódik, hogy a pedál formátum állandó kompromisszumra készteti a tervezőt, de ezekhez lehet alkalmazkodni.

  • Hosszú betöltési idők:

A pedál gyakorlatilag egy komoly számítógép, aminek elég hosszú idő, mire a OP rendszere feláll. Ez nem probléma,  sokkal inkább az, hogy programok betöltése mérettől függően 3-20 másodpercet is igénybe vehet. Ezért más koncepció szerint kell beilleszteni a rendszerünkbe. A Digit konstruktőre alapvetően nyitott forráskódú effektmodulokat használ fel. Az alkalmazott effektmodulok, egy-két kivételtől eltekintve kiváló minőségűek. Ez alatt az értendő, hogy például ha Pitch Shiftert akarunk, abból van két változat, egy egyszerűbb (Pitch Shift) és egy komplikáltabb (Time Stretch) algoritmus. Ha valakinek nagyon fontos a minőség és stúdió minőségben akarja, akkor a Time Stretch használata javasolt, de ilyenkor tudni kell, hogy az jóval több kapacitást köt le a DSP-ből, mint az egyszerű Pitch Shift modul. 

  • Részletes kezelési utasítás hiánya:

Hiányolok egy részletes kezelési utasítást, ami lépésről lépésre bemutatná a programozást, különösen a vezérlő modulok hozzárendelését az effekt blokkhoz. Aki nincs otthon az effektek felhasználói szintű programozásában, azok egy megfelelően részletes kezelési utasítás hiányában nehezen fognak boldogulni, mert ahogy én is tettem, egyszerűen fel kellett fedeznem a szerkezetet és még 1 hónap után is vannak kérdéseim és felfedezetlen területek, de számomra ettől is izgalmas ez a készülék. Az például sehol sincs leírva, hogyan lehet kitörölni egy presetet. Nagyon egyszerű, de én csak véletlenül jöttem rá. Ugyanúgy kell, mint a mobil telefonon az emailt,  “rátappintva“ a preset nevére balra le kell húzni a képernyőről. 

  • Néhány funkció még nem működik:

Vannak funkciók, amik még nem működnek, de a közeljövőben azok is működni fognak. Ezek alapvetően nem hangzási problémák, hanem például a preset nevek megadásához nem használhatók olyan karakterek, mint a +,-, /, stb. Mint említettem a Digit hétről hétre alakul, fejlődik, a program hibái, gyermekbetegségei lassan elmúlnak és már most ott tart, hogy a pedál kategóriában a napjaink legsokoldalúbb, legnagyobb teljesítményű és legjobb minőségű eszközét tudhatjuk magunkénak még akkor is, ha jelenleg még vannak kifogások a működésével, de főleg a kezelésével kapcsolatban. 

  • Konklúzió

Mivel én gitáros és stúdió használatra koncentrálva teszteltem a pedált, számítok arra, hogy elektronikus zenészek is letesztelik az ők elvárásaik és szempontjaik szerint, mert ez az eszköz egy új világot nyit fel az asztali használatú eszközök tekintetében is. A cég már bejelentette, hogy 2021-ben kijön a Beebo Eurorack moduláris változata, ami még inkább igazodik a felhasználók alkalmazási szokásaihoz. A Digitnek jó ideig a kategóriájában nem lesz ellenfele és alternatívája. Csak példaként említeném, hogy a Digitben szerkesztettem egy 5 Pitch Shifterből álló harmonizert 6 delay modullal és egy konvolúciós zengetővel kb. 5 perc alatt és a DSP kapacitás még mindig csak 71 %-on volt. Ugyanezt az Eventide H7600-ban a vSig szoftverrel a laptopomon 2 órányi programozással tudtam megvalósítani.
Még kellő gyakorlati tapasztalat kell ahhoz, hogy kiderüljön, hogy a lábkapcsolós kezelés mennyire fogja veszélyeztetni az érintő képernyőt. 

MIDI alkalmazás

Megfelelő használati leírás nélkül a MIDI rendszerbe való beillesztést is fel kell fedezni, rá kell jönni, de ha rájövünk onnantól már nagyon egyszerű.
A pedálhoz kapunk két MIDI kábelt, melynek egyik vége a megszokott 5 pólusú DIN csatlakozó, a másik pedig egy 3,5 mm-es TRS mini jack dugó. A preset váltás simán megy, azaz funkcionál, de a program betöltés az említett idő hosszúságban történik. Sajnos én csak egy régi Boss FC 50-es MIDI pedállal tudtam kipróbálni, így a MIDI Expression pedál funkció működéséről nincs tapasztalatom.

Használati javaslatok:

Mindenkit bátorítanék, hogy ha vásárol egy Digit/Beeboo-t, akkor ne adja fel, ha nem ért valamit, vagy elsőre nem sikerül valami úgy ahogyan elvárja, vagy megszokta. Hangzásában a pedál kifogástalan, de a hagyományos pedálok kezelési szokásaival nem fog kielégítő használati élményt adni. 
Ezért azt javaslom, hogy a minőségileg legfontosabb effekteket építse egy presetbe, amiben két effektet ki-be tud kapcsolni. Például a zengetőt, a delay-t, a chorus-t vagy bármi egyéb effektet, ami sokkal jobb, mint bármelyik külső pedálban. A pedál két gombját hozzá lehet rendelni, a ki-bekapcsolási funkciókhoz és így nincs szükség szám közben preset váltásra. Érdemes átgondolni, hogy a gitáros repertoárjában az egymást követő zeneszámokban milyen effekteket fog használni. Azokhoz előre elkészíti a preseteket és a számok előtt vált programot, akkor nem probléma a hosszú betöltési idő sem. 

A Digit/Beboo pedál elkényeztet minket azzal, hogy van 4 bemenete és 4 kimenete.  Ezt nagyon kreatívan ki lehet használni például több hangutas használatra, amikor több erősítőn szólal meg a hang.

Az általános gitáros használatban, már többnyire mindenkinek kialakultak a kedvenc effekt elemei. Így például a torzító az szinte mindenkinek egy “személyes” ügy. A Digit is kínál torzítókat, de nem oly módon, mint ahogy megszoktuk. Azokat modulokból kell felépíteni. A gyári presetek még születőben vannak és most még nincs elegendő torzítós preset, hogy megítéljük mennyire használhatók. Azt javasolnám, hogy ne a torzító miatt vegyetek Digitet és ne is az alapján ítéljétek meg. Én személy szerint mindig is jobban bíztam az analóg torzítókban, mert az kellemesebb a fülünknek és azt az analóg áramkörök jobban tudják, mint a digitálisak. Viszont minden mást rá lehet bízni a Digit-re.

Hogy mennyi új hangzást lehet építeni a Digit-ben annak határa a felhasználó fantáziája és a rendelkezésre álló, egyébként hatalmas DSP kapacitás. Azt ígérhetem, hogy időnként megosztom veletek a Digit-tel kapcsolatos újabb tapasztalataimat ezen a felületen.

Szabó Sándor

Kiválasztott termékek

    Összehasonlítás

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    The subscriber's email address.
    Feliratkozásod
    Select the newsletter(s) to which you want to subscribe.